Thursday, March 10, 2011

sehitam2 punggung kuali..~

bismillah...
yeah..nowadays..
aku suka menulis.. ahahaha..
rasa cm nikmat gila bila menulis nih..
satu medium aku nak cri ketenangan..
baru beberapa hari lps..
'faz! leh jadi penulis,.lah! blog best! ahahaha..
aku ketawa dgn riaknya..
ahahhahaa...
bestkan kalu berkawan~

apa topik aku menulis hari nih..
xdak kaitan dgn punggung kuali..
or putehnya ia..
tapi maksud seblk tajuk itu..
aku nak ckp pasal persahabatan..
kita pada hari ni..
tak sudah2 pikiaq pasai jodoh..arh..aku boring lah!!
xlarat pkiaq arh..
biarlah..saya tak kesah...
aahhaha..(ya ka?)

selain dlm idop nih.. selain perhubungan yg plg disukai
Allah..kawen.. persahabatan juga diutamakan..
sbgai contoh terbaek..
darpd rasul kita senirik,..
Rasullullah SAW,,..
baginda sgt menyintai shabt2 baginda,,
kan?
kita xleh jadik gitu?
kenapa?
terdapat satu kata2 hikmah,,
yg aku igt,,dan insyaAllah betol..
diriwayatkan oleh Imam Nawawi..
'Aku mencintaimu kerana cintamu kepada agama..jika kamu melupai agama..maka
ilanglah cintaku padamu'
tu pesanan Imam Nawawi kepada sahabat2nya..

so.. kita cuba tilik..
betapa pntgnya seorg sahabt..dan peranan..
dlm soal jodoh pon..
melihat dan menilai seseorg ukhti dan akhi itu
melalui dgn siapa dia bersahabat..
so..
bkn setakat kita trai jadi kawan yg baikk
tapi juga seorg sahabat yg setia..
kawan dan shbat nih sama dari segi bhsa..
tapi berbeza dri segi istilah
menerusi kamus yg aku sendirik reka..
kawan itu adalah owg berada di smping kita
pegi mkn,melantak..
suma dia ada..
nak bergelak ketawa,, yeah boleh..
dan kawan ini..
kadang2 ja dia akan bntu kita..
time dia ok..dia tolong la..
time dia xok.. dia tinggal kita
tapi..

erti seorg sahabat sgt indah maknanya..
sahabt bkn bermakna dia perlu
berada di mana2 dgn kita..
tak perlu sentiasa berkepit dgn kita..
tapi setiap kali dia hadir..
segalanya kita dpt curahkan padanya..
mungkin dia hanya mendgr dan tak bgi apa2 respons..
shabat itu tak perlulah cntik..
takperlu juga manis..
sama2 kita lihat org sekeliling kita~
cukuplah sekdar senyumannya mampu membuatkan kita tenang..
sahabt yg sejati itu..
ketika dia hanya merenung kita..
dia tahu apa yg bergolak di dlm diri ini..
dia mampu membantu kita tak kira apa jua keadaannya..
dimana ada dia.. di situ ketenangan menjelma..

so..
klu kita nak dpt sahabat sebegini..
jom sama2 kita bentuk diri sebegitu..
mungkin Allah akan menghadiahkan seorg sahabat semulia ini..
Amin..

P/s: aku tau aku bemulut pedas..sowy lah suma..
       itu la aku~

No comments:

Post a Comment